jarak antara kita masih rahsia

jarak antara kita masih rahsia

Thursday 31 October 2013

'DIA'

Dia...
Kepada aku dia berkongsi segala cerita..
perit..pedih..suka..tawa..gurau..senda..
Namun tetap pada yang Esa..
Dia curahkan segalanya..
Apa yang dia rasa..
Aku juga rasa..

Dia...
Gadis yang penuh dengan dosa..
Dilakukan sewenang-wenangnya..
tanpa memikirkan lansung balasan..
di dunia mahupun di akhirat sana..
Jiwa sucinya hilang entah ke mana..

Dia...
Dahulunya pemuja lelaki setia..
Sering menagih cinta Sang Arjuna..
Dia leka..alpa..
dengan keindahan yang dicipta..
Dia lupa..
Apa itu agama..?
Apa itu nilai seorang wanita..?
Dia hanyut..
Terus hanyut..

Dia..
Kini terjelepok sayu..
Menitiskan mutiara jernih..
Mengalir lesu..perih..
Badannya menggigil..
Mengumpul segala kudrat diri..
Untuk menampung dosanya selama ini..

Dia..
Setulus hati mengadap Illahi..
Sujud meyembah Bumi..
Mengharap pengampunan Allah yang dikasihi..
Mengharap..
Dosa yang perit tidak terperi..
Akan mati..
Biar dimamah mentari..
Mahupun cahaya dinihari..
Mengharap..
Titik-titik nodanya..
terus pergi dan pergi..
Tinggalkan dia di sini..

Dia..
Kini cuba mencari..
ketenangan yang selama ini..
Hilang di sebalik lubuk sanubari..
Cuba selami diri sendiri..
Mencari sisa-sisa..
Nilai diri yang masih suci..
dan yang dinodai..
Dibersihkannya kembali..
Demi memperoleh restu Illahi..

Dia..
aku lihat sudah ceria kini..
Sinar wajahnya buatku..
Terasa senang hati..
Aku..
Mengajaknya..
Terus menjamahkan hati..
Dengan zikir saban hari..

Dia..
Dengarlah aku bicara..
Kita tidak akan pernah..
sunyi..sepi atau menyendiri..
Allah ada..
sentiasa menemani..
tatkala kau sepi..
Aku nak..
kita terus sama-sama perbaiki diri..
Menjadi muslimah yang sejati..
Hanya itu..
Aku harapkan selama ini...


















No comments: