jarak antara kita masih rahsia

jarak antara kita masih rahsia

Monday 16 September 2013

Life is like gambling..??



Assalamulaikum...
today is such a nice day ever in Kuantan.. :)
(suam2 kuku;tidak panas tidak sejuk)
many of my friends are coming back today..

Just now I talked to a friend of mine..
we were talking about our course.. TESL..!
Then,,she asked me...

"Asal ko amek TESL ea..ko mmg minat ke..??"

Then,,on the spur of the moment,,I started to asked myself too..
wondering without reason..

...........

Saat itu jua terlintas segala apa yang berada di minda..
bahawa hidup ini sebenarnya perjudian dan pertaruhan..
mengapa..??
kerana bagi aku kita mempertaruhkan sesuatu dalam hidup kita...
demi memperoleh sesuatu..

'Kau pertaruhkan sesuatu untuk mendapatkan sesuatu'
bukankah itu perjudian..???

Kemudian,,aku kembali berfikir mengapa hati kecil ini ingin memilih TESL..?
KENAPA..?????
dalam post aku yg dlu mcam happy gila kan dpt TESL..YES,,happy sngt..!
sbb mak aku nak sangat aku dpat TESL..aku happy sbb tu hasrat mak aku..
pilihan ni asalnya bukan ikhlas dari hati aku..
kenapa..??

1st
aku tak minat nak jadi cikgu ( wlaupun aku suka sngt English )
even aku tau amek TESL tak smestinya jadi cikgu..

2nd
aku nak sangat jadi doktor haiwan..
tapi bidang tu suma diploma je..
mak aku tak kasi..! ==' dia cakap ada apa sangat dengan nak jaga binatang2 tu..
(kecewa)

3rd
aku memang tak nak sangat2 amek TESL..
hati aku meronta2 tanak..

..............

Ditakdirkan Allah...
result English SPM aku sangat2 la thumbs up.. 
masa nak isi UPU,,,boleh dikatakan hampir setengah jam aku termenung depan lappy..



agaknya..mcam ni lah muka aku time tu kan..hohoho..
atas desakan..pujukan..aku relakan hati utk plih TESL as the first choice..
meski hati tidak rela..namun aku biarkan saja...
yg penting mak aku bahagia..
her happiness is everything to me.. :)

perancangan Allah tu cantik sngt sbnarnya.. :)
cuma kita yang tak sedar..
kerana itu aku mengatakan hidup ini ibarat perjudian..
aku memperjudikan nasib aku dengan memilih sesuatu yang bukan dari minat aku..

dan sekarang aku nampak..
kenapa Allah letakkan aku kat Kuantan..
kenapa Allah nak aku teruskan dengan asasi TESL..
dan InsyaAllah akan aku teruskan usaha utk amek degree TESL..
aku suka ajar orang..dan aku tak kisah pun nak spend masa untuk kwan2 aku..
smata2 nak ajar diorang apa yang diorang tak fham..
kini mengertilah aku..
seolah2 darah pendidik datuk ku kini mengalir deras dalam badanku..
dan mengerti juga aku kenapa Allah membuka hati aku kini,..
untuk ikhlas menerima TESL..
dan sekarang aku bahagia..kerana aku ikhlaskan apa yang diterima.. :)

"kadang2 dalam hidup ni,,tak semestinya apa yang kita nak, apa yang kita suka.
adalah yang terbaik untuk kita..dan tak bererti apa yang kita benci atau tak suka tu..
adalah yang terburuk bagi kita.."

"Kadang2 dalam hidup ini kita perlu berani untuk pertaruhkan sesuatu yang kita khuatiri..
demi mencapai sesuatu yang pasti.. "

'think wise,have faith and SMILE..'


..........................
Ati Hinata
















No comments: